X
تبلیغات
مدرسه هوشمند ایرانی - نیازهای مدرسه هوشمند
مدرسه هوشمند ایرانی
مدرسه هوشمند - مدارس هوشمند - smartschool- مدرسه مجازی - آموزش مجازی -آموزش الکترونیکی -
نگارش در تاريخ چهارشنبه ششم شهریور 1392 توسط سید مهدی طالقانی

7 روشی که معلمان می‌توانند با استفاده از آن‌ها از رسانه‌های اجتماعی در کلاس درس استفاده کنند

بی شک هزاره سوم، عصر ارتباطات و یکه تازی رسانه‌های اجتماعی است. معلمان، در بسیاری از جوامع پیشرفته امروز با ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای مبتنی بر آن‌ها، سعی می‌کنند تا محیط‌ها و اجتماعات مجازی خاصی را تدارک ببینند که ممکن است در زندگی واقعی وجود نداشته باشد. اما چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی در تدریس روزانه و در کلاس درس استفاده نمود؟  .

دنیایی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم از لحاظ فناوری و در دسترس بودن گجت‌های هوشمند کوچک و قابل حمل، در حد بالایی از استاندارد قرار دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از جوانان، به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان، به یکی از این ابزارهای هوشمند دسترسی دارند. همچنین بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کشور به سرویس اینترنت مجهزند و امکان برقراری ارتباط از طریق این شبکه جهانی را برای کاربران مهیا می‌کنند.

در این مقاله سعی داریم روش‌های استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کلاس درس را به شما عزیزان آموزش دهیم.

  

 

1-ایجاد علاقه در دانش‌آموزان / دانشجویان برای به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های درسی به صورت اجتماعی

«آنا دایوینسکی»، یک اپلیکیشن برای دستگاه‌های هوشمند ساخت اپل طراحی کرده که واحد درسی خاصی را که وی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تدریس می‌کند را به طور رایگان برای تمام دانشجویان به اشتراک می‌گذارد. همچنین دانشجویانی که علاقه‌مند به شرکت در این کلاس درس از طریق همین اپلیکیشن هستند، تکالیف خود را از طریق توئیتر با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و در بسیاری از مواقع در حل مشکلات درسی به یکدیگر کمک می‌کنند. همچنین این استاد دانشگاه برای ترغیب دانشجویان به نظارت بر امور یکدیگر، شرایطی را فراهم نموده است تا هر دانشجو بر کار دانشجوی دیگر نظارت داشته باشد و به وی نمره دهد.

جالب است بدانید که اپلیکیشن خانم دایوینسکی اکنون بیش از 58,000 کاربر دارد. وی می‌گوید:

مشاهده این همه دانشجوی علاقه‌مند که از سراسر دنیا در این پروژه شرکت می‌کنند، شگفت انگیز است. همه آن‌ها با استفاده از بستر رایگان شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند و یک اجتماع مجازی گسترده را شکل داده‌اند.


برگرفته از :http://www.zoomit.ir


برچسب‌ها: رسانه های احتماعی در کلاس درس, گام های برای هوشمند سازی آموزش
نگارش در تاريخ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 توسط سید مهدی طالقانی
تنوع محصولات سخت افزاری و تخصصی بودن آنها باعث سردرگمی شده و گاه موجب هزینه های اضافی می شود 

خرید تجهیزاتی با مشخصات فنی بالا که هیچ ضرورت و استفاده ای در مدارس ازآنها نمی شود و یا خرید تجهیزاتی باکیفیت پایین  از معضلات خرید سخت افزار در مدارس بوده است 

در لینک ذیل  مقاله ای است روان وساده که اطلاعات خوب وکاربردی لازم را به علاقمندان مدرسه هوشمند می دهد 

این مقاله برگزفته شده از سایت مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش می باشد

مدرسه هوشمند موفقی داشته باشیند 

اینجا کلیک کنید 

نگارش در تاريخ یکشنبه چهاردهم فروردین 1390 توسط سید مهدی طالقانی
دوست عزیزی متن زیر را در بخش نظرات وبلاگ نوشته بودند . ضمن تشکر از اظهار نظرشان

- چون شاید  خیلی از دوستان چنین نظری داشته باشند لذا جواب آن را در اینجا نوشتم

متن آقای رامین مرادی ار وبلاگ وکام 2

 

سال 1390 مبارک.
ممنون از حضورولطف شما.
البته مدارس هوشمند مدتیه که سر زبان ها افتاده درست مثه این که باند فرودگاه نداشته باشی بعد بری هواپیمای بوئینک707 بخری.
تا حالا یه مدسه ساخته نشده که بشه این طرح رو اونجا پیاده کرد.
با کلاس 15 متری که سازمان نوسازی آن هم با کمترین کیفیت می سازه این کارها ره به جایی نمیبره

 

و  نظر من :

برای  تحقق مدرسه هوشمند نیاز به دو عامل است :

۱- تغییر نگرش در شیوه آموزش و مدیریت مراکز آموزشی

۲ - تامین سخت افزار ها و نرم افزار های کاربردی مورد نیاز

در سالهای گذشته که به مدرسه هوشمند توجه شده - بیشتر توجه ها به قسمت دوم بوده است

لذا  اولا : مشکل تامین اعتبار  روند پیشرفت را کند کرده و  در خیلی جاها کاملا متوقف نموده و یا غیر قابل دستیابی جلوه داده

ثانیا : چونکه قسمت اول   یعنی تغییر نگرشی در مدیران ایجاد نشده است . همگان به انتظارند

سخت افزارهای گران قیمت کامپیوتری تحولی شگرفت در آموزش و پرورش ایجاد کند - که متاسفانه نکرده است

لذا اگر به مفهوم واقعی مدرسه هوشمند توجه شود و  درک درستی از کاربرد فناوری اطلاعات و امکانات جدید آن در حوزه آموزش نداشته باشیم  هیچگاه به مدرسه هوشمند نخواهیم رسید

مشکل اولیه   در مدرسه هوشمند :  عدم  درک مفهوم آن است  نه  کمبود امکانات

 

نگارش در تاريخ پنجشنبه بیست و سوم دی 1389 توسط سید مهدی طالقانی

مدارس هوشمند در شرق آسیا و کره جنوبی

شاید با شنیدن مدارس هوشمند بپرسین واقعا مدارس هوشمند چه خصوصیاتی دارند و اگر به مدارس هوشمند در ایران سری زده باشید از خودتون بپرسید آیا واقعا این مدارس هوشمند هستند ؟

تاریخچه مدارس هوشمند و نحوه ی شکل گیری و اینکه مدارس هوشمند ایرانی واقعا از چه مدلی برای مدارس هوشمند استفاده میکنند را واقعا نمیدونم ! چون اگر شما از مدارس هوشمند در شرق آسیا - مالزی و یا کره جنوبی یا ژاپن - بازدید کنید هیچ شباهتی بین این نوع مدارس مشاهده نمیکنید .

مدارس مبتنی بر فناوری در ایران به دو دسته مدارس هوشمند و مدارس مبتنی بر فناوری اطلاعات تقسیم میگردند .
در شرق آسیا این مدارس تنها مدارس هوشمند هستند که طبق استاندارد و چارچوب خاصی و حداقل شرایط لازم فعال می باشند .

گزارش زیر ، گزارشی از یک مدرسه هوشمند تازه تاسیس در سئول پایتخت کره جنوبی است
 
 
-----------------------------------------
منبع :http://www.elb.ir/2010/09/blog-post.html
 

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهارشنبه بیستم آبان 1388 توسط سید مهدی طالقانی

 

اركان مدرسۀ هوشمند :

  محيط ياددهي - يادگيري

  اين محيط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار مي دهد :

الف - برنامۀ درسي               ب - روش تدريس                  ج - ارزیابی                      د - محتوا

مديريت : منابع و فرآيندهاي مورد نياز محيط ياددهي - يادگيري را پشتيباني و حمايت مي كند.

مسئوليتهاي افراد و مهارتهاي مورد نياز : در اين مدرسه نقش مدير. معلم .دانش آموز و والدين تغيير خواهد كرد و با توانيي ها و دانش خود نقش مؤثري در مدرسه خواهند داشت .

فناوري : ايجاد محيط ياددهي - يادگيري . مديريت و ارتباطات بيروني راه حل هاي مبتني بر فناوري را الزامي مي كند.

 

ويژگيهاي اركان مدرسۀ هوشمند:

محيط ياددهي - يادگيري

الف - برنامۀ درسي

اصول حاكم بر برنامۀ درسي در اين مدرسه به شرح ذيل مي باشد :

3 طراحي براي كمك به دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل

3يكپارچه سازي دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل

3يكپارچه سازي دانش . مهارتها و ارزشها از طريق برنامۀ درسي ( باپروژه اي نمودن فعاليتها ي مربوط به محتوا )

3نظم و تداوم در آموزش

3ايجاد نگرشها ي مناسب در استفاده از فناوري

3 دسترسي همه دانش آموزان به آموزش مطلوب

 

نگارش در تاريخ پنجشنبه چهاردهم آذر 1387 توسط سید مهدی طالقانی

 

(  این مقاله می تواند برای علاقمندان مفید باشد زیراکه سعی شده درباره موضوعات مختلف مدرسه هوشمند توضیح دهد )

تعاريف:

تعريف مفهومي :

مدارس هوشمند محيطي  است كه جهت ايجاد محيط ياددهي – يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش آموز پژوهنده مبتني بر علم  نوين طراحي شده است.

تعريف :

مدارس هوشمند مدرسه فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظام آن هوشمند است .

اهداف :

·         رشد همه جانبه دانش آموزان ( ذهني ، جسمي ، عاطفي و رواني )

·         ارتقاء تواناييها و قابليتهاي فردي

·         تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فناوري

·         افزايش مشاركت دانش آموز در جريان نوين  آموزشي

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه بیستم بهمن 1386 توسط سید مهدی طالقانی

 

 مدارس چند رسانه اي، گامي به سوي مدارس هوشمند

 

 

چکيده:

آموزش رايج در مدارس کشور، يک آموزش سنتي و يا به عبارت ديگر آموزش فقط شنيداري مي باشد. حداکثر اقدام تصويري در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضي پوسترهاي رنگي بر روي تخته سياه کلاس مي باشد. در روش ديداري- شنيداري سعي مي شود آموزش به کمک فيلم ، انيميشن، نماهنگ و ... ارائه گردد. در اين روش ماندگاري مطلب قريب به 20 سال مي باشد در حالي که ماندگاري مطلب در روش شنيداري حداکثر 6 ماه است. در ضمن در روش ديداري- شنيداري مطالب علمي در محيطي جذابتر و در مدت زمان کمتر قابل انتقال است

در مدارس معمولي، طرح درس معلم شامل مجموعه اي از دستورالعمل ها، برنامه هاي درسي، سؤالات تمرينات اضافه، امتحانات کلاس و ... مي شود. اما در مدارس چندرسانه اي علاوه بر اين موارد، معلم از مواد آموزشي چندرسانه اي شامل فيلم، عکس، صدا، اسلايد و ... استفاده مي کند تا کيفيت و ماندگاري آموزش را ارتقا بخشد. اين قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است.

 

واژگان کليدي: مدرسه هوشمند، مدرسه چندرسانه اي، آموزش چندرسانه اي، ابزارمعلم، شبکه مدارس

 

مقدمه

درباره ي تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشي (و به طور خاص مدارس) دو رويكرد متفاوت وجود دارد. برخي معتقدند، اثر فناوري هاي جديد تدريجي است و صرفاً انتقال برنامه ي درسي سنتي را كارآمدتر مي سازد و در واقع، دسترسي به اطلاعات سريع تر مي شود. رويكردي ديگر معتقد است ورود فناوري اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهاي تعليم و تربيت را به طور اساسي تغيير مي دهد. از اين ديدگاه فناوري اطلاعات بر مرزهاي ساختاري نظام آموزش سنتي فايق مي آيد.

با اين كه موارد بالا از دستاوردهاي استفاده از فناوري اطلاعات است، با اين حال ساده لوحانه است اگر تصور كنيم ورود فناوري اطلاعات (در جلوه هاي متفاوت آن : اينترنت ، رايانه ، چند رسانه اي و ... ) به تنهايي باعث انقلاب آموزشي شود. اگر فرهنگ ياد دهي – يادگيري در نظام آموزشي تحول نپذيرد ، ورود فناوري هاي اطلاعاتي نه تنها تحولي ايجاد نخواهد كرد ، بلكه به تقويت سنت هاي محافظه كارانه ي آموزشي منجر خواهد شد. لذا تغيير در مدرسه سنتي به سوي مدرسه هوشمند نيازمند تغيير در نظام آموزش و پرورش كشور مي باشد و هيچگاه راه اندازي مدارس هوشمند ميسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغيير يابد . اين امر نيازمند برنامه ريزي حداقل بيست ساله مي باشد. اين تغيير مي بايست قدم به قدم و با درايت و تفكر باشد.

پس از بررسي هاي دقيق و كارشناسانه اي که در چهار سال اخير به عمل آمده است و با اتکا بر نمونه تجارب موفق آموزش و پرورش ايران در نيم قرن اخير، حال بر اين عقيده ايم که در ايران با چهارگام مي توان از مدارس سنتي به مدارس هوشمند رسيد. اين چهار گام عبارتند از:

گام اول:  ايجاد مدارس چند رسانه اي

گام دوم: ايجاد مدارس پروژه محور

گام سوم: ايجاد مدارس مطلوب

گام چهارم: ايجاد مدارس هوشمند

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه بیست و چهارم آذر 1386 توسط سید مهدی طالقانی
درباره مدرسه هوشمند 2

(ادامه مطالب قبلی )

د - محتوا
در اين مدرسه محتوا به دو شكل مي باشد:
*محتواي تهيه شده با استانداردهاي لازم (ازطريق آموزش و پرورش).
*محتوايي كه معلم توليد مي نمايد.
به طور كلي محتوا بر اساس چهار شاخص اصلي شكل مي گيرد:
-كيفيت فني
-جذابيت
-كيفيت آموزشي
- تطابق با برنامه درسي

مديريت:
مديريت كارا و اثربخش كه بتواند منابع و فرآيندهاي مورد نياز براي پشتيباني تدريس و يادگيري را هدايت نمايد.
-اصول حاكم بر مديريت مدرسة هوشمند:
*اداره امر آموزش مدرسه.
*افزايش مشاركت والدين و جامعه.
*مديريت معلمان توانمند و متخصص.
*تخصيص منابع به نفع حداكثر دانش آموزان.
*فراهم آوردن محيطي سالم در مدرسه.
*اطمينان از امنيت مدرسه و كاركنان آن
*بهره برداري از فناوري و اداره آن به طور كارآمد و اثر بخش.

وظايف مدير
-رهبري مدرسه.
- ارتباطات مناسب با والدين و جامعه.
- سياستگذاري در راستاي اهداف آموزش و تربيتي.
- مديريت برنامه آموزش متناسب با محيط ياددهي – يادگيري.
-امور دانش آموزان.
- تهيه سيستم جامع اطلاعات دانش آموزان به منظور ذخيره سازي بازيابي و گزارش دهي همه اطلاعات دانش آموزان.
- تسهيل فرآيند ثبت نام.
- مشاوره و رسيدگي به امور آموزشي و تربيتي دانش آموزان.
- مديريت آزمون ( شكل، نوع، صحت نتايج).
- پيگيري امور بهداشت، بيمه و غيره.
-منابع آموزشي.
- آشنايي با استفاده از پايگاه اطلاعاتي جامع آموزشي براي دسترسي سريع و ساده دانش آموزان و معلمان.
- فراهم ساختن منابع متناسب با نياز معلم و دانش آموز به صورت الكترونيكي و چاپي (كتابخانه الكترونيكي و...).
- آشنايي با نرم افزار هاي آموزشي.
- تدوين برنامه درسي متناسب با منابع آموزشي.
-امور مالي.
- سيستم جامع حسابداري با توانايي توليد گزارشهاي مورد نياز به صورت خودكار.
- بازرسي و كنترل جامع براي اطمينان از كاركرد درست نظام مدرسه.
- بودجه ريزي سالانه و برنامه ريزي بلند مدت.
-منابع انساني.
- برنامه ريزي معلمان (زمان بندي - ارزيابي).
-ايجاد سيستم جامع منابع انساني (كارگزيني، آموزشي، تحصيلات، مرخصي ها، مهارت آموزي).
- ارتقاء نيروي انساني (مديريت برآموزش معلمان كادر اداري).
- اداره برنامه كاري كاركنان بوسيله دسترسي آسان به اطلاعات.
-امنيت.
- ايجاد ايمني مناسب براي دانش آموزان با سنين و نيازهاي مختلف.
- ايجاد امنيت اطلاعات و دسترسي محدود فقط براي پرسنل مسئول.
- تامين امنيت فيزيكي تجهيزات .IT
- تامين امنيت فيزيكي اقلام مدرسه.
- فناوري.
- نظارت بر پياده سازي اجزاء فناوري در مدرسه.
- برنامه ريزي واقع گرا براي توسعه قابليتهاي IT.
- نظارت و هماهنگي لازم براي پشتيباني از اجزاء فناوري.
- آموزش فناوريها.

مسئوليتها و مهارتهاي حرفه اي
مدير
مدير اين مدرسه در اداره مدرسه با اطلاعات و فرآيندهاي هماهنگي سركار دارد. اثر بخشي مديريت در مدرسه هوشمند از طريق استفاده از فناوري اطلاعات مي باشد. مدير مدرسه بايد تحت آموزش مداوم فناوري اطلاعات باشد تا در اداره تجهيزات و فناوري و روشها توانمند گردد.
نكته: منظور از مهارتهاي اوليه IT شامل آشنايي باICDL)،word، powerpoint) ومهارتهاي استفاده از محيط WEB مي باشد.
• آموزشهاي مورد نياز:
- مهارتهاي اوليهIT ،word ، power point).
- نرم افزارهاي چند رسانه اي مرتبط با آموزش (محتواهاي درس).
- نرم افزارهاي آموزشي و كمك آموزشي درسي (اطلاعات اوليه).
- نرم افزارهاي ويژه مديريت (بانك هاي اطلاعاتي مرتبط).
- نرم افزارهاي اداري مانند (نرم افزارجامع مدرسه).
• نقش ها و مسئوليتها:
- تنظيم اهداف قابل حصول براي مدرسه با بررسي نيازهاي دانش آموزان،اولياء و مردم.
- برنامه ريزي براي ارتقاء دائمي مهارتهاي كاركنان اداري در زمينه كاربرد رايانه در امور اداري.
- برنامه ريزي راهبردي براي فعاليتهاي محوله به مدرسه.
- تبادل نظر با معلمان در مورد چگونگي بهبود شيوه هاي ياددهي - يادگيري در دنياي پر تحول امروزي.
• -مهارتها:
- بكارگيري و عملياتي كردن تئوريهاي مديريت.
- مهارتهاي خود رهبري، انگيزش، نوآوري، خلاقيت، كار گروهي.
- توانايي استفاده از فناوريهاي مربوط در اداره مدرسه.
- رهبري آموزشي.
- كاربرد نرم افزارهاي چند رسانه اي و مديريتي.

معلمان.
معلمان در مدرسه هوشمند نقش هدايتگر را دارا هستند. در اختيار قراردادن منابع و تشويق دانش آموزان و امر هدايت آموزش در مدرسه به عهده معلمان مي باشد و دانش آموز يادگيري را خواهد آموخت. مهارتها و آموزش دقيق و كارآمد معلمان عاملي مهم و نياز اساسي در مدرسه هوشمند مي باشد.
• آموزشهاي مورد نياز:
- مهارت (IT،word ، power point).
- كاربرد فناوري در فرآيند ياددهي - يادگيري (برنامه درسي، روش تدريس، محتوا و ارزيابي).
- نوآوري در فعاليتهاي ياددهي – يادگيري.
• نقشها و مسئوليتها:
- برنامه ريزي و تدارك امور تدريس.
- مديريت فناوري آموزشي.
- رسيدگي به وظايف تخصصي در محيط ياددهي – يادگيري.
- ارائه آموزش اثربخش.
• مهارتها:
- طراحي آموزش.
- فرآيند مديريت كلاس.
- ارزيابي يادگيري دانش آموز.
- انتخاب منابع متناسب با دانش آموز.
- استفاده مناسب از فناوري در امر آموزش.

كاركنان اداري
كاركنان اداري مدرسه كه مسئوليت آنها شامل نگهداري پرونده هاي دانش آموزان، كاركنان (آموزشي و غيرآموزشي)، امور مالي، روابط عمومي مدرسه، انبار مدرسه و امور مربوط به رفاه دانش آموزان و كاركنان مي باشد.
در مدرسه هوشمند اين وظايف به كمك فناوري انجام مي شود. كاركنان مدرسه بايد با نحوه اتوماسيون اداري آشنا باشند، در واقع آنها بايد با مهارتهاي اوليه (IT،word ، excel) و واژه پردازها و صفحه گسترده ها آشنا باشند.
• آموزشهاي مورد نياز:
- مهارتهاي پايه (IT ،word، excel).
- نرم افزار هاي مديريتي.
• نقشها و مسئوليها:
- امور مالي مدرسه.
- نگهداري پرونده دانش آموزان و كاركنان.
- اداره امور مربوط به رفاه دانش آموزان و كاركنان.
• مهارتها:
- مهارت در IT)،word ، excel).
- كاربرد واژه پردازها.
- كاربرد نرم افزارهاي مديريتي.
مسئول كارگاه رايانه
حضور يك نفر هماهنگ كننده امور رايانه و فناوري در مدرسه الزامي است. همچنين اين فرد مسئوليت راهنمايي و كمك به آموزش معلمان در آموزش كارآمد با استفاده از فناوري را بر عهده دارد. در نتيجه مسئول كارگاه رايانه بايد معلمي، با توانايي استفاده از IT در زمينه آموزشي و مديريتي باشد.
• آموزشهاي مورد نياز:
- مهارتهاي پايه و تخصصي .IT
- بكارگيري IT در فعاليتهاي ياددهي – يادگيري.
- خلاقيت و نوآوري در فعاليتهاي ياددهي – يادگيري.
- ايفاي نقش به عنوان راهنما و پشتيبان آموزشي.
- كمك به برنامه ريزي ارتقاء فني مداوم مدرسه و اعضاي آن.
- آشنايي با سخت افزار و شبكه.
• نقشها و مسئوليتها:
- حل مشكلات فني و شبكه و رايانه ها.
- پاسخ به نيازهاي معلمان در مورد مسائل فني در كلاس درس.
- همكاري با مدير در بكارگيري نرم افزارهاي مديريتي.
- كمك در انتخاب و ارزيابي محتواهاي الكترونيك.
- راهنمايي و آموزش معلمان در آموزش كارآمد از ابزارهاي فناوري.
- نظارت بر نگهداري همه تجهيزات فني
- ارتباط با ستاد پشتيباني فني مدارس در خصوص تعمير، جايگزيني و ارتقاء فني تجهيزات در موارد لزوم.
- حفظ همگامي با توسعه فناوري.
مهارتها:
- مهارتهاي پايه تدريس.
- مهارتهاي پايه IT.
- مهارت در بكارگيري ابزارهاي فناوري براي جمع آوري اطلاعات، آموزش، فرآيند مديريت و ارتباطات.
-اولياء دانش آموزان.
والدين دانش آموزان نقش اساسي در دست يابي به اهداف مدرسه و رشد متوازن و كلي دانش آموزان ايفاء مي كنند. افزايش مشاركت والدين در فرآيندهاي آموزشي اين مدرسه از اولويتهاي مهم مي باشد. والدين مي توانند به عنوان منابع آموزشي تلقي مي شوند و اين مشاركت در فرآيند مادام العمر آنها نيز مفيد خواهد بود.
• راهبردها و خط مشي ها:
- برنامه كلي براي والدين دانش آموزان مدرسه
- رسانه ها ( چاپي - الكترونيكي ).
- نمايش و ارائه دستاوردها.
- برگزاري نشستهاي مستمر در مورد نقش والدين در فرآيند تربيت دانش آموز
- برگزاري دوره هاي IT براي اولياء (به صورت محدود).
- جلسه ماهانه و تشكيل گروههاي پشتيباني.
- اردوهاي IT در مدرسه.
- تابلوي اعلانات اولياء در سايت مدرسه.
- صفحه ويژه والدين در سايت مدرسه.

• نقشها و مسئوليتها:
- تامين نيازهاي آموزشي فرزند خود.
- پيگيري مراحل پيشرفت فرزند خود.
- راهنمايي، ايجاد انگيزش، مشاوره با فرزند خود.
- پشتيباني از فعاليتهاي مدرسه.
• مهارتها :
- توانايي استفاده از پايگاه اطلاعاتي مدرسه.
- آشنايي با فرآيندهاي آموزشي.

فناوري
• شبكه رايانه اي
شبكه اي از رايانه ها كه در آن بتوان منابع را به اشتراك گذاشت يكي از اساسي ترين بخش هاي مدرسه هوشمند مي باشد. شبكه در يك مدرسه هوشمند بخش هاي مختلف مدرسه را تحت پوشش قرار مي دهد. اين بخشها شامل دفاتر مدير، كاركنان اداري، معلمين و كلاسهاي درس، كتابخانه و محل ورود و خروج دانش آموزان مي باشد.
نظر به اهميت شبكه توجه به امنيت چنين شبكه اي مهم و حياتي است، امنيت شبكه چه در بعد محرمانه بودن و چه در بعد حفظ اطلاعات، بايد با توجه به استانداردهاي لازم تعريف گردد.
• محتواي الكترونيكي
محتواي الكترونيكي اصلي ترين بخش در آموزش الكترونيكي در يك مدرسه هوشمند مي باشد. يك محتواي الكترونيكي بايد از استاندارهاي مشخصي برخوردار باشد تا بتواند ارتباط با مخاطب را به خوبي برقرار نمايد. توليد محتواي الكترونيك از طريق معلم يا سازمان آموزش و پرورش انجام مي پذيرد، كه در هر دو صورت رعايت استانداردها لازم است.


• محيط ارتباطي بين اجزاء مدرسه هوشمند (platform)
مديريت آموزشي، ارزيابي هوشمند، محيطهاي گفتگوي دانش آموزان، معلم و مدير، ارتباط با والدين، نياز به يك بستر نرم افزاري دارد.
اين بستر كه به صورت مدلهاي مجازي به كار گرفته مي شود platform نام دارد كه براي مدرسه هوشمند با توجه به نيازها و شكل كار بايد به طور مستقل تعريف گردد.

آموزش و پرورش

R تجهيز مدارس
آموزش و پرورش به منظور پيشبرد اهداف آموزشي از طريق الكترونيك، نياز دارد كه مدارس مجهز به فناوري داشته باشد، مدرسه هوشمند به عنوان يك مدرسه الكترونيك كامل بايد از تجهيزات رايانه، شبكه، نرم افزارهاي مورد نياز غني گردد تا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پيدا نمايد.

R تهيه و استاندارد سازي محتوا
از وظايف آموزش و پرورش تهيه محتواي متناسب با اهداف و سياستهاي آموزشي كل كشور مي باشد. ايجاد استانداردهاي لازم در اين زمينه از اصولي ترين راهبردها است تا با ارائه اين استانداردها بتوان محتواهاي توليد شده در بخش خصوصي و دولتي را محك زد و از آن در مدرسه هوشمند استفاده نمود.

R قوانين لازم براي مدارس هوشمند
در برخي از بخش هاي مدرسه هوشمند نياز به تغيير قوانين و اعمال سياستها ي جديد مي باشيم كه اين كار دشوار، بايد در طول زمان و با در نظر گرفتن شرايط فرهنگي كشور صورت پذيرد. از جمله بخشهايي كه در آن نياز به تغيير قوانين مي باشد:
الف)- بخش ارزيابي
ب)آموزش در بخش تربيت معلم
ج)- ساماندهي تجهيز مدارس

R پشتيباني از مدارس هوشمند
با توجه به اينكه مدارس هوشمند در حال تغيير ساختار آموزش در كشور مي باشند. حمايت از اين طرح داراي اهميت ويژه اي است، پر واضح است كه استفاده ابزار توانمند فناوري در زمينه آموزش مي تواند قابليتها و استعدادهاي دانش آموزان را به منصه ظهور برساند.
R رزشيابي از مدارس هوشمند با در نظر گرفتن مدارس گواه
وظيفه مهم آموزش و پرورش ارزشيابي و اعلام نقصها و ضعفهاي مدارس هوشمند مي باشد كه خود بايد داراي استانداردهاي لازم باشد كه بايد به بخش مربوطه در آموزش و پرورش ارجاع گردد.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي84-1383 اقدام به راه اندازي آزمايشي مدارس هوشمند (Smart Schools) در چهار دبيرستان منتخب مناطق تهران نموده است كه اسامي آنها بشرح زير اعلام مي گردد:
نام دبيرستان منطقه آدرس نام مدير
آبسال 4 خ هنگام بالاتر از ميدان الغدير خ شهيد نونوار شرقي خانم اربابيان
دكتر مصاحب 5 خ آيت اله كاشاني بعداز ميدان نور- ابتداي شقايق آقاي حضرتي
نداي آزادي 7 خ شهيد بهشتي نبش خ سهند خانم دواري
غير انتفاعي شهداي كارگر 5 خ مشيريه منبع آب آقاي مباركي

منبع :

  www.tehranedu1.ir

نگارش در تاريخ چهارشنبه بیست و یکم آذر 1386 توسط سید مهدی طالقانی
مدرسه هوشمند
Smart school

تعاريف:
تعريف مفهومي: مدرسه هوشمند مدرسه اي است كه جهت ايجاد محيط ياددهي - يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش آموزان پژوهنده طراحي شده است.
تعريف: مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است.

اهداف:
 رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهني، جسمي، عاطفي و رواني).
 ارتقاء تواناييها و قابليتهاي فردي.
 تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فناوري.
 افزايش مشاركت مردمي.

راهبردها و خط مشي ها:
 تأكيد بر مهارتهاي فكر كردن.
 تدريس ارزشها و زبان از طريق آموزش.
 فراهم نمودن محيط ياد دهي – يادگيري.
 فراهم كردن انواع شيوه هاي آموزشي براي استعدادهاي مختلف.
 آگاهي دادن به اولياء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است.
 فراهم كردن فرصتهاي همكاري افراد جامعه با مدرسه.

اركان مدرسه هوشمند:
 محيط ياددهي - يادگيري
اين محيط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار مي دهد:
الف- برنامه درسي ب- روش تدريس ج- ارزيابي د- محتوا
 مديريت: منابع و فرآيندهاي مورد نياز محيط ياددهي - يادگيري را پشتيباني و حمايت مي كند.
 مسئوليتهاي افراد و مهارتهاي مورد نياز: در اين مدرسه نقش مدير، معلم، دانش آموز و والدين تغيير خواهد كرد و با توانايي ها و دانش خود نقش مؤثري در مدرسه خواهند داشت.
 فناوري: ايجاد محيط ياددهي – يادگيري، مديريت و ارتباطات بيروني راه حل هاي مبتني بر فناوري را الزامي مي كند.

ويژگيهاي اركان مدرسه هوشمند:
محيط ياددهي – يادگيري.
الف- برنامه درسي:
اصول حاكم بر برنامه درسي در اين مدرسه به شرح ذيل مي باشد:
*طراحي براي كمك به دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل.
*يكپارچه سازي دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل.
*يكپارچه سازي دانش، مهارتها و ارزشها از طريق برنامه درسي (باپروژه اي نمودن فعاليتهاي مربوط به محتوا).
*نظم و تداوم در آموزش.
*ايجاد نگرشها ي مناسب در استفاده از فناوري.
*دسترسي همه دانش آموزان به آموزش مطلوب




ديدگاه برنامه درسي:
*معني دار بودن: همه دانش آموزان مفاهيم آموزش را درك مي كنند تا مقصود از آموزش خود را بدانند.
*مسئوليت اجتماعي: از وظايف و مسئوليتهاي خود در جامعه آگاه مي شوند، نسبت به مردم احساس مسئوليت مي كنند.
*باز خورد برنامه درسي: برنامه درسي بايد در دانش آموز مهارت و نگرش نقادانه و خلاقيت مثبت ايجاد كند.
*همه جانبه بودن: بر روي رشد همه ابعاد انساني تاكيد مي كند و به دانش آموزكمك مي كند كه روابط بين موضوعات مختلف را درك كند.
*عدم محدوديت: برنامه درسي محدود كننده نيست. اولا" دائما" برنامه هاي موجود بازنگري مي شود. ثانيا" به دانش آموزان اجازه مي دهد از برنامه درسي خود فراتر گام بردارند.
*هدفداري: برنامه درسي از فناوري به عنوان يكي از وسايل انتقال دانش استفاده مي كند و به دانش آموزان نيز مهارت استفاده از فناوري را براي رفع نياز خود را مي آموزد.

ب- روش تدريس
روش تدريس در اين مدرسه، دانش آموز محور خواهد بود.
اصول حاكم بر روش تدريس به شرح ذيل مي باشد:
*فراهم كردن تركيبي از روشهاي يادگيري براي اطمينان از رشد همه جانيه استعداد ها و قابليتهاي دانش آموز به منظور:
الف- تشويق يادگيري و ارتقاء خلاقيت.
ب- دانش آموز محوري فعاليتها و ارتقاء تواناييهاي فردي.
*فراهم نمودن انواع روشهاي آموزشي براي ارتقاء يادگيري.
*هدايت كلاس با روشهاي مختلف ياددهي – يادگيري.
با توجه به دانش آموز محور بودن مدرسه هوشمند نقش دانش آموز مهمتر مي باشد به صورتي كه:
*درتعيين اهداف آموزشي دانش آموز با راهنمايي معلم خود اهداف را شكل مي دهد.
*درتعيين وظايف آموزشي به پيشنهاد معلم وظايف توسط دانش آموز تعيين مي گردد.
*در انتخاب منابع دانش آموز منابع خود را در نظر مي گيرد و از معلم در مورد آنها نظر مي خواهد.

ج - ارزيابي
ارزيابي در مدرسه به صورت هوشمند و در برخي دروس با توجه به نوع درس غير هوشمند مي باشد.

ويژگيهاي ارزيابي :
-جامعيت
-اجرا در انواع شكلها
-روشهاي چند گزينه اي
-به موقع بودن
-دانش آموز محوري
-استمرار
• حيطه ارزيابي در مدرسه هوشمند جامع مي باشد و علاوه بر ارزشيابي پاياني آمادگي و پيشرفت را نيز در بر مي گيرد و اين روش اطلاعات گوناگوني در مورد توانايي ها و نوع يادگيري دانش آموز ارائه مي دهد:
*ارزشيابي ورودي= سنجش سطح دانش و توانايي.
*ارزشيابي مستمر= اندازه گيري پيشرفت دانش آموز براي سنجش قوت ها و ضعف هاي موجود.
*ارزشيابي پاياني= با توجه به سيستم آموزشي حاضر اين ارزشيابي به صورت كتبي از ميزان يادگيري دانش آموز به عمل مي آيد.
*ارزيابي به شكلهاي مختلف طراحي مي شود: ارزيابي در كلاس ارزيابي مدرسه اي ارزيابي متمركز.
*ارزيابي در كلاس: اين نوع ارزيابي در حين آموزش و پس از آموزش مي باشد.
*ارزيابي مدرسه اي: اين نوع ارزيابي در پايان هربخش درسي مي باشد.
*ارزيابي متمركز: اين نوع ارزيابي هر زمان كه دانش آموز اعلام آمادگي كند به صورت يك پروژه ارائه مي گردد

 

منبع :

www.tehranedu1.ir

 

نگارش در تاريخ یکشنبه بیست و هفتم آبان 1386 توسط سید مهدی طالقانی

محتوای سایت مدرسه بهتر است چه باشد ؟؟؟

 

1 - اطلاعات کلی :

اطلاعاتی در مورد مدرسه تان برای عموم مردم

اطلاعاتی برای مسولین منطقه آموزشی

اطلاعاتی برای والدین فعلی و آینده

اطلاعاتی برای  معلمان مدرسه

اطلاعاتی برای دانش آموزان مدرسه

اطلاعاتی برای  برای مدارس تابعه شما یا مدارس همکار

دقت کنید :  اطلاعات  می بایست روزآمد و صحیح باشد

 

2- درمورد مدرسه :

مکان مدرسه ـ مساحت و اطلاعات کلی شامل نشانی و نقشه

سیاست های آموزشی و تربیتی مدرسه

تقویم رویدادها

اسامی کارمندان مرتبط و نشانی های پست الکترونیکی

تعین تکالیف همراه با مهلت ارائه

 

3 برای والدین :

قوانین و مقررات مدرسه

پیوندهای به سایت های آموزشی مناسب

پیوندهای به سایت های مورد علاقه عموم که برای والدین مناسب است

 

4- برای معلمان :

پیوندهایی جهت پیشرفت حرفه ای

برنامه های درسی

سایت های مورد علاقه معلمان

برنامه های اداری و مطالب مربوط به برنامه درسی

 

5 برای دانش آموزان :

پیوندهای برای دانش آموزان در تمام سطوح

اطلاعات در مورد مشاغل

اطلاعاتی درباره واحد های درسی ارایه شده در مدرسه

سایت ها ،  صفحات و کارهای انجام شده توسط دانش آموزان

تعیین تکالیف  

 

 

نگارش در تاريخ شنبه یازدهم شهریور 1385 توسط سید مهدی طالقانی
این روزها مشغول نوشتن مقاله ای در باره مدرسه هوشمند هستم. این مقاله نتایج رساله کارشناسی ارشدی است که عنوان آن ارزیابی یکی از دبیرستانهای هوشمند می باشد. نتیجه تحقیق چندان خوشایند نیست. برخی نتایج تحقیق گویای آن است که

در اين مدرسه دستيابي به اهداف  مدرسه هوشمند در حد قابل قبولی نیست، نقش معلمان  و دانش آموزان در اين مدرسه در حد متوسطي ايفا مي شود ، يعني معلمان در اين مدارس تفاوت چنداني با مدارس سنتي ندارند  و بنا به گفته يکي از معلمان فقط مسئوليت معلم در اين مدرسه بيشتر شده است .  نقش دانش آموز تفاوتي زيادي با مدارس ديگر نکرده ولي مي توان گفت که روحيه تحقيق و پژوهشگري را در فراگيرنده به وجود آورده است که خودش تجربه گر امور باشد . از الگوهاي  گوناگون تدريس با توجه به تفاوتهاي فردي استفاده نمي شود  ، صرفا مطالب کتاب و گاها مطالبي خارج از کتاب درسي و اينترنت  ، در قالب پاورپوينت ارائه مي شود و همچنين در زمينه وجود مشکلات مادي و انساني در همه موارد به وجود مشکل اشاره شد . طرح مدرسه هوشمند در کشور ما طرح جديدي است شايد يکي از دلايل وجود مشکلات در اين راه را جديد بودن اين طرح در کشور و فقط صرف اقتباس از کشور هاي ديگر بدون توجه به فرهنگ کشور دانست .

 

 پيشنهادها

         با توجه به اين که مطالعاتي در مورد  ارزيابي در اين زمينه صورت نگرفته است و جديد بودن اين گونه مدارس در کشور ما  و براي بهبود هرچه بهتر اين امر به ارائه پيشنهادهايي  به منظور آگاهي مسؤلان آموزش و پرورش و متخصصان فناوري اطلاعات و ارتباطات مي پردازيم :

  ·  وجود گروه و تيمي براي نظارت و ارزيابي از كارها و توليدات معلمان .

   · ارتباط  با  ديگر مدارس هوشمند در کشور از طريق شبكه .

      · ارتباط  با مدارس هوشمند کشور هاي ديگر از طريق شبكه در جهت کسب اطلاعات .

      · گسترش بيشتر اطلاعات رايانه اي معلمان و دانش آموزان از طريق تشكيل  کلاس هاي آموزش رايانه  .

       ·وجود متخصصان بيشتري در زمينه فناوري اطلاعات در مدرسه .

      · وجود تعداد دانش آموزان کمتري نسبت به مدارس سنتي در هر کلاس .

      ·  ايجاد کلاس هاي درس مجهز به سيستم رايانه  نه فقط  تشكيل کلاس ها منحصر به سايت .

      ·  از بين رفتن شکل سنتي کلاس ها ،  ترتيب قرارگرفتن صندلي ها به گونه اي  باشد که  امکان تعامل دانش آموزان بیشتر فراهم شود.

      ·   اجراي طرح مدرسه هوشمند در دوره هاي پايين تر تحصيلي .

      ·   با توجه به اين که هر فردي حق دارد که از فناوری بهره مند شود بنابراين بهتر است اين طرح  اين طرح در هر سه پايه تحصيلي اعم از انساني و تجربي و رياضي  اجرا شود.

      · افزايش انگيزه معلمان جهت شرکت در کلاس هاي آموزشي از طريق در نظر گرفتن  امتيازات و تشويق هاي مالي و... با انگيزه و علاقه مندي بيشتر.

     ·  اختصاص دادن زمان کافي براي معلمان در جهت توليد محتواي الکترونيکي .

     · ايجاد کتابخانه مجازي در مدرسه  .

   · فراهم نمودن تعداد رايانه هاي مورد نياز براي دانش آموزان ( حداقل هر دو نفر يک رايانه ) .

    ·روشهاي متنوع تري براي ارائه مطالب درسي در کلاس به گونه اي که انگيزه ي آموختن در فراگيرنده ایجاد شود .

نگارش در تاريخ پنجشنبه دوازدهم مرداد 1385 توسط سید مهدی طالقانی

قسمت آخر

 مدارس هوشمند، کليد دستيابي به فناوري‌هاي نوين

 

معلمين اين نوع مدارس بايد چگونه باشند؟

معلمين مدارس هوشمند الزامي به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلکه بايد بتوانند از سيستم اين مدرسه مطلع باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. به عنوان مثال يک معلم اين نوع مدارس بايد خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتي دانش‌آموز سوالي مطرح کرد وي را به منابع مورد نظر راهنمايي کند.

آگاهي از IT توسط معلمان چه تاثيري مي‌تواند براي ارتفاع سطح کيفي مدارس داشته باشد؟

هدف آموزش و پرورش در هزاره سوم سوق دادن فضاي آموزشي به سمت آموزش کارآفريني است لذا بدون وجود اينترنت و دسترسي به ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات امکان رسيدن به اين هدف وجود ندارد لذا لازم است تمام معلمين عزيز و گرامي ما اينترنت را ابزار يادگيري خود و انتقال تجربيات خود به ديگران بدانند و کل جهان را خانواده‌اي ببينند که مي‌تواند تجربيات خود را از هر کشوري به کشور ديگر انتقال دهد. وظيفه معلم در هزاره جديد آن است که آشنايي با اينترنت و زبان انگليسي را جزو برنامه‌هاي کليدي و اساسي خود قرار دهد.

استفاده از دانش روز و اطلاعات اينترنت چگونه در مدارس امکان‌پذير مي‌شود؟

توسعه ICT (فناوري اطلاعات و ارتباطات) در حوزه آموزش و پرورش بايد به سمت مدرسه محوري هدايت شود زيرا در نهايت اين دانش‌آموزان هستند که مي‌بايد از طريق مدرسه خود به ساير نقاط و منابع اطلاعاتي در اطراف جهان وصل شوند بنابراين اگر مدرسه وب سايت مناسب داشته باشد و تمام درسها و تست‌ها و ابزار کمک آموزشي نرم‌افزاري خود را بر روي آن قرار دهد که دانش‌آموزان بتوانند با ارتباط به وب سايت نياز اطلاعاتي‌شان را برطرف نمايند بهترين حالت خواهد بود. متاسفانه در بعضي مدارس ما کامپيوتر و امکان دسترسي به اينترنت هست ولي هزينه‌اي براي ايجاد يک وب سايت و توليد محتوا و به روزرساني آن وجود ندارد که اين يک چالش عمده است که بايد هر چه زودتر حل شود.

براي آماده‌سازي بچه‌ها در مقطع زير دبستان و دبستان براي ورود به مدارس هوشمند چه کارهايي لازم است؟

در کشور ما هنوز در حوزه توسعه آموزش و پرورش و حتي آموزش‌هاي عالي سياستگذاري مشخص و درستي صورت نگرفته است لذا اولين اقدام آن است که طبق سند راهبردي توسعه ICT در وزارت آموزش و پرورش، سياست و راهبرد مشخص شود در آن صورت مي‌توان فهميد که چگونه مدرسه‌اي هوشمند ساخت تا از زير دبستان تا آموزش عالي از آن استفاده کنند. نبود چنين راهبردها و سياست‌هايي باعث شده تصميمات در اين حوزه وابسته به افرادي باشد که مسئوليت قطعي اين کار را دارند و با رفتن آنها و آمدن مسئول جديد همه کارها دوباره از اول تکرار مي‌شود.
آموزش IT به صورت کلان و زبان انگليسي بايد جزو اولويت‌ها و سياست کلان سيستم آموزشي کشور باشد با توجه به اين که زبان انگليسي يک زبان بين‌المللي است و بسياري از مطالب موجود در اينترنت به زبان انگليسي است از طرف ديگر لزوم سوق يافتن به سمت آموزش الکترونيکي و مدارس هوشمند ما را ناچار مي‌سازد که اين دو مسئله را در سيستم آموزشي کشور قرار دهيم.

  
نگارش در تاريخ پنجشنبه دوازدهم مرداد 1385 توسط سید مهدی طالقانی

قسمت دوم

 

مدارس هوشمند، کليد دستيابي به فناوري‌هاي نوين

اولين مدارس هوشمند در چه کشوري و توسط چه کسي ساخته شد؟

گفته مي‌شود اولين مدارس هوشمند در سال 1996 در انگلستان تاسيس شد و سپس مالزي در برنامه توسعه خود در پروژه «بيست بيست» مدارس هوشمند را جزو يکي از برنامه‌هاي اسالي خود قرار داد.

براي ايجاد مدارس هوشمند چه مسائلي بايد در نظر گرفته شود و اصولا تاسيس اين نوع مدارس نيازمند چه زيرساخت‌ها و لوازمي است؟

براي ايجاد اين نوع مدارس ابتدا بايد يک برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌اي که امروز به نام هوشمند ايجاد مي‌شود ممکن است حتي بيشتر از 10 سال طول بکشد تا ابزار خود را که شامل زيرساخت ارتباطي، محتواي مناسب، آموزش معلمين، تغيير روش‌هاي آموزشي و فرهنگ‌سازي والدين است کامل کند. شکل اين نوع مدارس هم از نظر فيزيکي يعني چيدمان صندلي‌ها و کلاس‌ها و هم از نظر معماري و شکل ساختمان متفاوت است و بايد فضا به گونه‌اي ايجاد شود که دانش‌آموز به راحتي بتواند آزمايشگاهي را نيز در کنار ميز درسي خود داشته باشد. از سوي ديگر معمولا در اين کلاس‌ها معلم نقش راهنما را داشته و بيشتر کار از طريق درگير کردن دانش‌آموز با مطالب انجام مي‌شود. اين نحوه آمزوش باعث مي‌شود که هر دانش‌آموز مطالب مورد نظر را هم از نظر تئوري و هم عملي درک نمايد و بداند که اگر در آينده به مشکلي برخورد کرد از چه جايي دسترسي به اطلاعات براي رفع مشکل خواهد داشت.

اهداف در نظام آموزشي سنتي و هوشمندانه چه تفاوتي دارد؟

در نظام آموزشي سنتي افزايش اطلاعات دانش‌آموز و معلمين هدف بوده است يعني نظام به دانش‌آموزي که وارد مدرسه مي‌شد بايد فقط اطلاعات مي‌داد و هرگز تصور اين که خود دانش‌آموز نيز مولد باشد وجود نداشت اما اين اهداف به کلي در حال از بين رفتن است، هدف جديد در نظام‌هاي آموزشي، آموزش براي اطلاعات نيست بلکه آموزش براي کارآفريني است به طوري که دانش‌آموز در هر مقطع زماني که مدرسه را رها نمايد بتواند وارد محيط کار شود. در کشورهاي معدودي که مدارس هوشمند دارند نتايج خوبي در اين زمينه به دست آورده‌اند. در کشور ما نيز که چندين مدرسه هوشمند در چند سال گذشته راه‌اندازي شده فضاي فرهنگي خوبي را به وجود آورده ولي تعداد مدارس ايجاد شده در مقايسه با آنچه بايد باشد بسيار اندک است.
اين مدارس با چه مشکلات و چالش‌هايي روبرو هستند؟

گراني سيستم‌هاي آموزشي در هر سه بخش زيرساخت، توليد محتوا و نيروي انساني از مشکلات عمده و جدي آن مي‌باشد. در زيرساخت هنوز شبکه پرسرعت اينترنت، آن گونه که در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه هست در کشور ما وجود ندارد در همين حوزه نبود نرم‌افزارهاي قوي و سيستم‌هاي نرم‌افزاري مديريت آموزشي به وفور به چشم مي‌خورد، در بخش توليد محتوا فعاليت بسيار محدودي انجام شده که قطعات محتواهاي توليد شده پاسخگوي نيازهاي حال و آتي اين نوع مدارس نيست. شکل بعدي نبود نيروي انساني متخصص در اين حوزه است که هنوز سيستم آموزشي براي توليد چنين نيروي انساني در کشور ما تعريف نشده است لذا پيش‌بيني مي‌شود که سرعت توسعه مدارس مجازي و هوشمند در کشور ما زياد باشد اما جاي بسي اميدواري است که قدم‌هاي اول برداشته شده است.

نگارش در تاريخ سه شنبه دهم مرداد 1385 توسط سید مهدی طالقانی
(برگرفته شده از سايت همشهری محله   ۲۲/۱۰/۱۳۸۳)
 
 
مدارس هوشمند در مالزي
 
بارزترين شاخصه شناسايي هر قوم و ملتي، رسيدگي به وضع فرهنگ و آموزش و پرورش آن ملت است. با نگرشي به وضعيت آموزشي در كشور مالزي، مي توان از تجربيات آنها در كاربرد تكنولوژي در امر آموزش استفاده كرد و راهي نو براي كنكاش و الگوبرداري مناسب در آموزش و پرورش ايران، ارائه داد.
انديشه هاي مدارس هوشمند در مالزي
مالزيايي ها، براساس طرح تهيه شده، قصد تغيير و تحول در سيستم آموزشي و تحصيلاتي كشور خود را دارند. اين تحول، مورد حمايت مردم نيز قرار گرفته است و احتمالاً در سال ،۲۰۲۰ اين طرح به واقعيت مي پيوندد.
در حال حاضر نيز، سياست دولت مالزي، بر آن است كه پرورش استعدادهاي نهاني هر شخص، مي تواند از طريق فعاليت هاي همه جانبه صورت  پذيرد. مشخص ترين ملاك در مدرسه هوشمند، آموزش ويادگيري از طريق محيط اطراف خواهد بود.
مدارس هوشمند مالزي، در واقع يك سازمان آموزشي است كه در اين مدارس به طور روشمند، روش تدريس و مديريت آن برحسب آمادگي بچه ها براي دريافت اطلاعات، در هر ترم تغيير مي كند.
مدارس هوشمند اين زمينه را براي دانش آموزان فراهم مي كنند كه يك گذر موفقيت آميز به يك محيط مدرن و جهاني داشته باشند.
دانش آموزان مي آموزند كه چگونه اطلاعات را پردازش كنند و به كار ببندند؛ آنها، مصمم و جدي فكر كردن را آموزش مي بينند و درباره هر آنچه كه آموخته اند، مي انديشند. همچنين،  از دانش خود در زندگي روزمره بهره مي گيرند. آنها قادر خواهند بود كه با يك سفر اطلاعاتي به دور دنيا، مطالب و اطلاعات مورد نياز خود را جست و جو و جمع آوري كنند. اين دانش آموزان در كنار دسترسي به منابع اطراف خود، از طريق ابزارهايي مانند: اينترنت، به مراكز و منابع ملي و جهاني وصل خواهند شد و علاوه بر دسترسي به اطلاعات پايه، مي توانند به وسيله كار با شبكه با ساير دانش آموزان، معلمان و مردم دنيا ارتباط متقابل برقرار كنند.
نيازهاي مدارس هوشمند
مدارس هوشمند، نيازمند سرمايه گذاري هاي كلان، براي آموزش از طريق رسانه هاي گوناگونند. رايانه هاي مورد نياز اين مدارس نيز احتياج به برنامه هاي نرم افزاري گسترده اي را دارند. اين مدارس در سطح وسيع به تشكيل پايگاه داده هاي ملي و ايجاد يك منبع مركزي احتياج دارند؛ همان گونه كه به دسترسي به اينترنت و استفاده از قابليت هاي مختلف آن نيازمندند. ايجاد نظم و حفظ آن، مي تواند در گسترش اطلاعات علمي و حفظ شالوده اين طرح، بسيار مهم و اساسي باشد.

اسلایدر